Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2013

Κολοκυθόπιτα της γιαγιάς Λίας

Κολοκυθόπιτα της γιαγιάς Λίας
Η κολοκυθόπιτα της γιαγιάς Λίας, όπως τη φωνάζει ο ανιψιός μου, καταλαβαίνετε ότι είναι η κολοκυθόπιτα που έκανε η λατρεμένη μου γιαγιά… Έχει ρίζες από τη Μικρά Ασία, όπως και η γιαγιά μου και χαίρομαι που έχει διασωθεί η συνταγή της στην οικογένεια μέχρι και σήμερα!!! Κατά τη ταπεινή μου άποψη, δεν συγκρίνεται με καμιά άλλη, ούτε η κολοκυθόπιτα, ούτε η γιαγιά μου!!! Σας εύχομαι να την απολαύσετε!!!

Υλικά:
Για τη ζύμη:

  • 1 κιλό αλεύρι
  • 3 κ.σ ελαιόλαδο
  • 3 κ.σ ξύδι
  • 1 κ.γ αλάτι
  • 1 κ.γ ζάχαρη
  • 2 κούπες νερό
Για τη γέμιση:

  • 1 μέτρια κίτρινη κολοκύθα
  • ζάχαρη
  • κανέλα
  • ελαιόλαδο για το άλειμμα των φύλλων
Για το σιρόπι:

  • 1 ½ κούπα νερό
  • 1 ½ κούπα ζάχαρη
  • Το ζουμί της κολοκύθας
Κολοκυθόπιτα της γιαγιάς Λίας Υλικά
Εκτέλεση:
  • Κόβουμε τη κολοκύθα σε μεγάλα κομμάτια. Καθαρίζουμε τη φλούδα της και αφαιρούμε τα σπόρια. Με ένα κουταλάκι, ξύνουμε το εσωτερικό της κολοκύθας για να φύγουν οι ίνες. Τη κόβουμε σε μικρότερα κομμάτια και τη βάζουμε σε μια κατσαρόλα σε σιγανή φωτιά. Την αφήνουμε να αχνιστεί και να λιώσει. 
  • Μόλις η κολοκύθα, λιώσει και γίνει πουρές τη στραγγίζουμε για να πάρουμε το ζουμί που θα αφήσει, ώστε να κάνουμε με αυτό το σιρόπι. Αφήνουμε το πουρέ της κολοκύθας στην άκρη να κρυώσει και ετοιμάζουμε τη ζύμη. 
Κολοκυθόπιτα της γιαγιάς Λίας Διαδικασία
  • Σε ένα μπολ ανακατεύουμε τα υλικά της ζύμης και τα πλάθουμε μέχρι να πάρουμε μια εύπλαστη ζύμη που να μη κολλάει στα χέρια. Αφήνουμε τη ζύμη, να ξεκουραστεί για 1/2 ωρίτσα. 
  • Χωρίζουμε τη ζύμη σε μικρότερα κομμάτια. Σε αλευρωμένη επιφάνεια ανοίγουμε φύλλο. 
Κολοκυθόπιτα της γιαγιάς Λίας Διαδικασία
  • Κόβουμε κάθε φύλλο στη μέση, το λαδώνουμε ελαφρά και το αλείφουμε με το πουρέ της κολοκύθας. Πασπαλίζουμε με ζάχαρη και κανέλα και τυλίγουμε σε ρολό. 
Κολοκυθόπιτα της γιαγιάς Λίας Διαδικασία
  • Λαδώνουμε ένα ταψί, τυλίγουμε το ρολό σαν σαλιγκάρι  και το τοποθετούμε στο κέντρο του ταψιού. Γεμίζουμε και τυλίγουμε σε ρολό το δεύτερο φύλλο και  το βάζουμε στο ταψί γύρω από το κεντρικό μας φύλλο. Συνεχίζουμε την ίδια διαδικασία, μέχρι να τελειώσει η ζύμη. Αλείφουμε τη πίτα με μπόλικο ελαιόλαδο και τη βάζουμε στο φούρνο. 
  • Ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο στους  200ο C, μέχρι να ροδίσει καλά η επιφάνεια της πίτας. Μπορούμε να ελέγξουμε αν έχει ψηθεί, όταν βγάλουμε το ταψί από το φούρνο, το κουνήσουμε και η πίτα  ξεκολλάει από το πάτο του ταψιού. 
  • Στο μεταξύ, ετοιμάζουμε το σιρόπι. Βάζουμε σε μία κατσαρόλα όλα τα υλικά και το αφήνουμε να βράσει για 5’ λεπτά (υπολογίζοντας το χρόνο, από τη στιγμή που αρχίζει να βράζει το σιρόπι μας). 
  • Βγάζουμε τη πίτα από το φούρνο και τη περιχύνουμε σιγά-σιγά με το ζεστό σιρόπι.
  • Αφήνουμε τη πίτα να απορροφήσει το σιρόπι και σερβίρουμε. 
  • Αν θέλουμε πασπαλίζουμε την επιφάνεια της πίτας με κανέλα.
Κολοκυθόπιτα της γιαγιάς Λίας



42 σχόλια:

  1. Yummy! Τέλεια! Υπέροχη! Μπαίνει χωρίς δεύτερη σκέψη στα υπόψη -μαζί με εκείνο το καταπληκτικό θασιώτικο σαραγλί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, Crispy!!! Καλό μήνα!!! Αν τα κάνεις περιμένω εντυπώσεις. Φιλιά!!!

      Διαγραφή
    2. Καλημέρα! Πριν λίγο την έφτιαξα και δεν άντεξα, έφαγα ένα κομμάτι ζεστό ζεστό! Όχι μόνο είναι υπέροχη, αλλά είναι από τις ωραιότερες πίτες που έχω φάει!
      Τη ζύμη θα την χρησιμοποιήσω για να φτιάξω μια μηλόπιτα μεσοβδόμαδα και την επόμενη Παρασκευή φτιάχνω...σαραγλί!
      Καλό Σ/Κ!

      Διαγραφή
    3. :):) Crispy, χαίρομαι πολύ που σου άρεσε!!! προβλέπω ενδιαφέρον τη μηλόπιτα σου με αυτή τη ζύμη!!! Περιμένω εντυπώσεις για το σαραγλί... Καλό ΣΚ!!! Φιλιά πολλά!!!

      Διαγραφή
  2. Απλά εκπληκτική! Λατρεύω τις κολοκυθόπιτες, και μου άρεσε πολύ που είναι στρωμένη σαν σαλιγκάρι. Μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτές ο οικογενειακές συνταγές που περνάνε από γενιά σε γενιά είναι σκέτος θησαυρός.
    Οι γλυκές κολοκυθόπιτες είναι ιδιαίτερες σε γεύσεις και νομίζω ότι ταιριάζουν απίθανα με ελληνικό καφέ.
    Κούκλα η δική σου!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, ναι, ταιριάζουν όντως με ελληνικό καφέ!!! Σε ευχαριστώ, Ερμιόνη μου!!! Καλό μήνα!!! Φιλιά πολλά!!!

      Διαγραφή
  4. Συνταγή της γιαγιούλας, θα είναι σίγουρα πεντανόστιμη!
    Η δικιά μου γιαγιά έβαζε και καρύδια στην γέμιση.
    Η μητέρα μου πάλι την έκανε γλυκιά, αλλά της πρόσθετε και ... φέτα, έτσι την συνήθιζαν στα μέρη της. Παραδόξως η φέτα έδενε πολύ ωραία με το μέλι και την κανελοζάχαρη.
    Καλό απόγευμα, φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έλενα, η επόμενη κολοκυθόπιτα θα έχει και φέτα... νομίζω ότι θα ταιριάζει τέλεια...!!! ¨Εχει δίκιο η μαμά σου...Καλή σου μέρα και καλό μήνα!!! Φιλιά!!!

      Διαγραφή
  5. Απλά ΥΠΕΡΟΧΗ!!!
    Αν κατάλαβα καλά από τις φωτογραφίες το φύλλο ανοίγεται λίγο παχύ όχι λεπτό.
    Θα φτιαχτεί οπωσδήποτε!!
    Φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, Ξανθή μου!!! ναι, το φύλλο είναι λίγο παχύ...Αν τη δοκιμάσεις, να μου πεις!!! Φιλιά πολλά και καλό μήνα!!!

      Διαγραφή
  6. Απλά καλλιτέχνημα!!! Υπέροχη η κολοκυθόπιτα της γιαγιάς, νόστιμη και αρωματική!!! Εμείς βάζουμε και λίγες σταφίδες και καρύδια!!!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κική μου, θα μου άρεζε με σταφίδες και καρύδια, θα τη δοκιμάσω!!! Φιλιά πολλά!!! Καλό μήνα να έχουμε και καλό ΣΚ!!!

      Διαγραφή
  7. Άκρως φθινοπωρινή και πεντανόστιμη η κολοκυθόπιτα σου! Κάθε σπίτι έχει και τη δική του εκδοχή, κάθε γιαγιά έχει τα μυστικά της και που να το φανταζόταν η δική σου ότι κάποια μέρα εσύ θα τα μοιραζόσουνα μαζί μας. Πιστεύω, όμως, ότι η μαθήτρια έχει ξεπεράσει τη δασκάλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ, Νανά μου!!! Η αλήθεια είναι ότι μετά την δεύτερη προσπάθεια, κατάφερα να τη κάνω το ίδιο νόστιμη... Χαίρομαι πολύ που τη μοιράζομαι μαζί σας...:):) Φιλιά πολλά!!! Καλό μήνα!!!

      Διαγραφή
  8. Κι αυτές οι πορτοκαλιές αποχρώσεις...τόσο σαγηνευτικές!

    Z.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φαίνεται υπέροχη!Θα την έχω στα υπόψιν γιατί μόλις χθες μου έφεραν μια κολοκύθα και σκεφτόμουν τι να την κάνω...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πόσο πολύτιμος θησαυρός είναι οι οικογενειακές συνταγές που περνάνε από γενιά σε γενιά! Πόσο όμορφη και η πίτα που μοιράστηκες μαζί μας! Πραγματικά υπέροχη! Τέλεια εμφάνιση και σίγουρα εξαιρετική γεύση! Μπράβο!
    Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σε ευχαριστώ, Αναστασία μου!!! είσαι πολύ γλυκιά!!! Καλό ΣΚ και καλό μήνα σου εύχομαι!!! Φιλιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Θυμάμαι μια παρόμοια που έφτιαχνε η γιαγιά μιας καλής φίλης, Με ζύμη, όχι με φύλλο κρούστας που την συνήθιζε η δική μου η γιαγιά και με μπόλικα καρύδια και σταφίδες και μπόλικη κανέλα.

    Καταγράφετε λοιπόν Λια μου, κυρίως το ζυμαράκι, κι' όταν βρεθώ με την πρώτη κολοκύθα ανά χείρας, θα την περάσω και σε "δοκιμαστικό".
    Χαιρετισμούς πολλούς και καλό μήνα εύχομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να τη δοκιμάσεις Πηνελόπη και να μου πεις!!! Καλό βράδυ και καλό μήνα!!!

      Διαγραφή
  13. Kάτι ξέρουν οι γιαγιάδες! Πολύ μου αρέσουν οι παραδοσιακές συνταγές από τις γιαγιάδες μας είναι τόσο νόστιμες και το βρίσκω και πολυ ρομαντικό να περνούν οι συνταγές από γενιά σε γενιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ωραια αναρτηση μπραβο
    αν θες παρε την καλλιτεχνικη σου διαθεση και ελα στο μπλογκ μου να μου πεις την αποψη σου για οσα κανω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Πω,πω τι μου κανεις τωρα?
    Γιορταζαν το χαλογουιν πριν μερικες μερες και ελεγα να παρω τη μανα μου στην Ελλαδα να μου δωσει συνταγη και τσουπ...Να τη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. :):) Αντωνία μου, τι κάνεις? πως είστε εκεί πάνω? η πιτούλα της γιαγιάς, δεν ξέρω αν μοιάζει με της μαμάς σου, αλλά είναι νόστιμη!!! Να περνάτε καλά!!! Φιλιά!!!

      Διαγραφή
  16. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Καλή επιτυχία!!! δεν είναι δύσκολη, θα τα καταφέρεις μια χαρά!!! να περνάτε όμορφα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Καλησπερες..κ καλως σας βρηκα! Αλλη μια καινουργια θαυμαστρια κ μαλλον φανατικη!πολυ δυσκολο να βρω γλυκια κολοκυθα τετοια εποχη σουηδια! λατρεψα ομως τη φωτο κ εχω σαν ιδεα να κανω γεμιση δικη μου με αλλα υλικα. ποση ειναι η ποσοτητα της γεμισης? κ ποσο το μεγεθος του ταψιου?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, Symeoni!!! Καλώς μας ήρθες!!! Η ποσότητα της γέμισης που γράφω είναι για δυο μεγάλες πίτες, σε ταψί του φούρνου σου. Για τη φωτογράφιση χρησιμοποίησα μικρό ταψί και μου είχε περισσέψει αρκετή γέμιση. Δεν ξέρω αν σε βοήθησα....Χαιρετισμούς στην όμορφη Σουηδία!!!

      Διαγραφή
  19. KALO BRADY NASTE KALA APO TORONTO CANADA





    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Και εσείς να είσαστε καλά!!! Καλό απόγευμα από εμάς εδώ... :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Μόλις τελείωσα την πίττα! Φαινεται νόστιμη με το ζόρι κρατάω τον άντρα μου να μην την κόψει, περιμένουμε να απορροφήθει το σιρόπι!! η μυρωδιά τέλεια, ελπίζω να την έχω πετύχει και σε γεύση! Ευχαριστούμε πολύ που μοιραστήκατε την συνταγή μαζί μας!

    καλό βράδυ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Κατερίνα!Να είσαι καλά! Χαίρομαι πολύ που έφτιαξες την κολοκυθόπιτα...εμένα είναι η αγαπημένη μου! Ελπίζω να σας άρεσε και να την φτιάξετε ξανά!

      Διαγραφή